Sunday, February 16, 2014

Tunjuk Laut, Tanjung Leman, Mersing

Pantai Tunjuk Laut, Tanjung Leman...landai, bersih dan deruan ombak yang damai.
Januari 2014- Kali ini aku memilih percutian awal tahun. Bulan Disember penuh dengan aktviti kerja dan resort pun banyak yang penuh perlu book cepat. Aku book Felda Resident Tg Leman via agoda.com kerana mahu menebus mata ganjaran yg aku perolehi dari booking hotel lain sebelum ini. Dapatlah harga yang berbaloi untuk sebuah resort yang cantik. Resort ini kira-kira 120km dari JB dan 70 Km dari Mersing. Lebih tepat lagi terletak di gugusan Felda Tenggaroh. Ambil masa kira-kira 2 jam untuk sampai disini dari JB.


Angin yang kuat pada bulan Januari...begitu menyegarkan dan nyaman.
Bulan Disember hingga Januari tiupan angin memang agak kuat dan ombak juga agak ganas... memang enjoy mendengar deruan ombak di Laut Cina Selatan berbanding ombak yang lemah di lautan selat Melaka. Bagi penggemar sukan layar, terdapat pusat latihan kapal layar yang dimiliki oleh Felda tidak jauh dari resort.
Ada KFC di terminal feri Tunjuk Laut. 2 KM dari resort
KFC yang mengadap laut.
Tak jauh dari resort ada terminal feri ke Pulau Sibu, sebuah pulau persendirian yg dimiliki oleh Johor Corporation. Patutlah ada KFC di kawasan yg terpencil. Syok juga makan KFC di tepi laut. Biasanya KFC di tengah bandar atau dalam shopping complex...

Kolam renang yang besar untuk tetamu hotel
Tiada apa-apa yang boleh dibuat ketika waktu malam... gelap gelita disekeliling. Dalam 3km dari resort ada perkampungan Felda Tenggaroh Timur yang mempunyai kedai makan, masjid dan sekolah. Bolehlah aku membeli makanan di restoren tu.

Pandangan di hadapan resort
Bagi aku resort sesuai untuk mereka yang inginkan kesunyian dan kedamaian dari hiruk pikuk kota. Kalau ada korporat nak buat gathering, team building atau aktiviti hari keluarga memang sesuai sangat kerana mereka mempunyi bilik seminar yang besar dan pantai yang luas untuk aktiviti sukaneka dan aktiviti sukan pantai. Kalau berminat jungle treking dan snorkling  pun disediakan oleh resort.

ada couple menunggang motor pantai
Berbanggalah juga aku dari sebuah organisasi yang dulunya bermula dengan menanam kelapa sawit di kawasan tanah terbiar, kini FELDA adalah sebuah syarikat bertaraf global dan disenaraikan di papan utama Bursa Malaysia dan salah satu pemilik ladang sawit terbesar didunia. Tahniah Felda..kerana melabur dibidang hospitaliti dan dapatlah aku menginap di salah sebuah resort kepunyaan mereka!

Sekian.

Signage ke Sibu Island tidak jauh dari Hotel

Kalau nak ke Tg Leman, ikut arah Felda Tenggaroh

Awas... ada Gajah Afrika melintas jalan otw ke Tenggaroh

Anak-anak mencari umang-umang yang masih hidup

Pantai yang landai

Kolam renang dan lanskap yang menarik

No comments:

Post a Comment