Thursday, June 27, 2019

Kota Lama Eropah - Warsaw Poland

Suasana di Warsaw. Cuaca ketika ini 16C dan gambar ini ini diambil pada jam 3 pm, ramai berbasikal dan berjalan kaki. Suasana yang tiada di KL kecuali waktu Car Free day pada Ahad pagi
May 2019 - Sebuah negara Eropah yang aku pergi ketika musim bunga dan cuaca ketika itu masih sejuk lagi iaitu <15C di waktu siang dan <10C diwaktu malam. Ini adalah bulan Ramadhan dan waktu Subuh ialah pada 3.15am dan berbuka 8.15pm, aku perlu berpuasa kira-kira 17.5 jam - 18 jam. Ketika berada di sana, hampir tiap hari ketika aku berada di Warsaw (disebut Warszawa)cuaca hujan. Solat Teraweeh bermula jam 10 dan habis jam 11 malam, itupun hanya di buat 8 rakaat sahaja.

Gdansk- 3 jam menaiki Keretapi dari Warsaw Central
Aku ke Warsaw atas satu urusan kursus dan berada di Warsaw selama 6 hari. Hari kedua kami di bawa mengenali Warsaw oleh SGH School of Economics dengan mengediakan bas dan tour guide professional. Cuaca yang sejuk dan sedikit gerimis tidak membataskan pergerakkan aku namun, keletihan Ramadhan tetap dirasakan.

Masjid Ośrodek Kultury Muzułmańskiej yang terletak  8 minit jalan kaki dari Hotel Ibis Warsawa Reduta
Persediaan awal yang dibuat oleh aku ialah mencari masjid di Warsaw kerana kebiasaanya di sekitar masjid terdapat restoran halal dan kadai runcit halal. Aku memilih Hotel Ibis Reduta yang terletak 8 minit berjalan kali ke Masjd ini. Syukur, bukanya sahaja terdapat restoran dan kedai Halal, malahan, berbuka puasa juga di sediakan oleh pihak Masjid. Menu yang disediakan juga sedap iaitu nasi arab berlauk ayam/ kambing atau kebab daging.  Solah Terawikh juga di lakukan di Masjjd tersebut.

Pakaian Tradisi penduduk Polish

Dalam MRT dari SGH Univ. ke stesen Warsaw Centrum. Tiket bas, MRT, Tramp adalah sama dan harga tiket adalah mengikut tempoh masa.
Di Warsaw, Bas, Tramp dan MRT menggunakan tiket yang sama, namun di Hotel kediamannya ke SGH perlu bertukar bas atau Tramp menyebabkab aku merasa takut untuk menggunakan kenderaan awam. Jadi, untuk berasa selamat, aku menggunakan teksi sahaja dan tambang sekitar PLZ 20-25 sehala dari hotel ke SGH. Untuk menaiki bas, anda boleh menggunakan google map sebagai panduan untuk mencari nombor bas dan laluan.

Old Town Gdansk

Salah satu pintu masuk ke bangunan SGH

Istana lama Polish. Tiada siapa pun kisah mengenai Raja selepas WW2 kerana raja Polish  tiada anak

Salah satu banguan lama di Warsaw

Bandar lama di Warsaw
Menyingkap sejarah Poland, negara ini berkisar mengenai Yahudi, Komunis, World War 1 (WWI) dan World War II ( WWII). Bagi peminat sejarah Eropah, perkara sejarah ini sudah tentu menarik minat yang yang mendalam kepada muzium-muzium yang terdapat di sekitar Warsaw dan Gdansk keran di Muzium ini menceritakan sejarah Poland di zaman Komunis Soviet sehingga mencapai kebebasan seperti sekarang.

Terdapat muzium Holocaust di Warsaw yang patut aku masuk, namun keletihan berpuasa mengebabkan aku terus balik ke hotel tiap kali tamat kursus disesi petang.

Menaini keretapi di stesen centrum ke Gdansk
Aku  melihat  ramai pelancong datang secara berkumpulan termasuk pelajar sekolah Poland  melawat serta menyaksikan kesan tinggalan sejarah kota itu yang pernah hancur sehingga rata oleh tentera Jerman ketika WW2.

Pada 1950-an barulah ia dibangunkan semula dan mengambil masa 10 tahun. Kawasan itu kini didaftarkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO walaupun bangunannya di bina semula. Ini kerana rekabentuk bangunan tetap mengekalkan rekebentuk asak yg di bina pada asalnya

Seperkara menarik mengenai Poland adalah kadar tukaran wangnya, Zloty hampir sama dengan nilai ringgit kita. Bagaimanapun, kita perlu menyediakan mata wang Euro terlebih dahulu sebelum ditukar kepada Zloty
KFC di Gdansk
Bangunan lama di Bandar Lama di Gdansk
Hard Rock Cafe di Gdansk
Diluar Hard Rock Cafe di Gdansk

Keretapi yang aku naiki ke Warsaw dari Stesen Gdansk
Salah satu keretapi yang melalui stesen Gdansk

Restoran McDonalds di Gdansk

Pemandangan dalam perjalanan ke Gdansk

1. This comment has been removed by the author.

2. Assalamualaikum.. Boleh sayamintak no hp untuk mengetahui perjalanan encik ke poland??? Kami pelajar usim mahu membuat lawatan ke poland

3. Numpang promo ya Admin^^
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    dengan minimal deposit hanya 20.000 rupiah :)
    Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa & E-Money
    - Telkomsel
    - GOPAY
    - Link AJA
    - OVO
    - DANA
    segera DAFTAR di WWW.IONPK.ME (k)
    add Whatshapp : +85515373217 x-)